1998-2000 was een sabbatical periode in mijn abstracte schilderen. Er ontstonden grote, figuratieve schilderijen. Ze tonen religieuze en spirituele beelden in een moderne montage gemaakt door stukken plastic, folie fotoos en uitgesneden delen schilderij in te lijmen. Doeken dus met veel gelaagdheid, reflectie en transparantie.

uit 1998 tot 1999 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

They talk about truth / over de waarheid die zich vertelt

1998

Schilderij is gebaseerd op sjamanistiese reizen, waarin voorstellen zich naar me presenteerden, vaak in talen en beelden die ik niet direct begreep en moest ontcijferen.

Monument van 4 Europese krachten

1998

Groot figuratief expressief olieverf-schilderij als een hommage aan de Europese expressionistische schilders die mij sterk inspireerden: Jacob Ruysdael, Lovis Corinth en Chaim Soutine.

Ook zij was immigrante

1998

Opgedragen aan mijn oma die rond 1930 van haar afgesloten (geboorte-)eiland Goeree Overflakkee verhuisde naar het moderne Rotterdam (zie het 'Witte huis' in het schilderij).

Vüllenbragt / Volbracht

1998

De kerk van Winterswijk bezit oude muurschilderingen vanaf de 13e eeuw. Ik trof er het woord Vüllenbragt op de muur, en een prachtig christus-kopje hoog aan het plafond. Scilderij als montage.

Mother 'Mer' / moeder Zee

1999

Verbeelding van de grote scheppende kracht (Maria als Godin van de zee), hier verbeeld door krantenfoto van een Russische vrouw (krantenfoto vergroot op sheets). Katoenstempels van vissen bovenin.

Second birth / tweede geboorte

1999

Schilderij is in associatie met de symbolische portretten van Munch geschilderd, motief: tweede geboorte. (In het schilderij is plastic en flexibele spiegel gemonteerd)

In the presence of St John / in de nabijheid van Johannes de Doper

1999

Ik kocht een icoon van Johannes de Doper, gemaakt door mijn vriend Jan, naamgenoot van Johannes. Daarom heb ik enkele portretjes van Jan gerangschikt in de buurt van Johannes.

Me and my angels

1999

Schilderij als 'zelfportet', een poging om de meerdere aanwezigheden rondom onze persoon te verbeelden, op een moderne manier, met veel gelaagdheid en reflectie.